Nej til budgetforliget i Region Syddanmark

Enhedslisten (EL) tilslutter sig ikke budgetforliget i Region Syddanmark.

Forliget blev indgået den 8. september efter 2 møder mellem partiernes gruppeformænd og har opbakning fra 37 af Regionsrådets 41 medlemmer.

EL afviste på mødet at sige ja eller nej til budgetforliget. Vi ville først diskutere forliget med vores medlemmer.

På et møde i går (mandag den 12. september) har bestyrelsen for EL i Region Syddanmark sagt nej til at indgå i budgetforliget.

Vi anerkender, at det er bedre takter i forliget end i de sidste mange års budgetter. Samtlige partier lægger op til et opgør med nogle af de værste nedskæringer, som deres egne partier på Christiansborg i årevis har pålagt regionerne at gennemføre på sygehusene. To procents effektivisering årligt – dvs. at personalet skulle arbejde mere for de same penge. Det har været politikken, som både den nuværende og tidligere regeringer har krævet af regionerne.

Det ønsker budgetforligspartierne i Region Syddanmark at gøre op med – for dele af sygehusvæsenet. Det er godt. Men ikke godt nok. Det er endnu uklart, hvor mange afdelinger, der kan slippe for kravet om de 2 procent. Mest sansynligt for få, hvilket vil sige, at de store problemer med arbejdspres, som bl.a. Arbejdstilsynet og de faglige organisationer har påvist, ikke bliver løst.

EL har støttet hjemtagningen af ambulancedriften. Men regionsrådsflertallets forudgående udliciterings-mareridt med BIOS gør, at hele økonomien omkring den præhospitale indsats i dag er usikker. Hvilket heller ikke gør situationen i sundhedsvæsnet bedre.

Der er mange smukke ord og gode intentioner i budgetforliget, men der er ingen garantier for forandring af de i mange tilfælde utålelige forhold for ansatte og patienter i sundhedsvæsenet. Og uden garanti for forandring ingen støtte fra EL.

Pressemeddelse 13. september 2016.