Er sammenhæng mellem de kommunale og regionale sundhedstilbud en god ide? Ja, men.

Læserbrev 13. februar 2017
Vibeke Syppli Enrum, Regionsrådsmedlem (Ø), Region Syddanmark
Svend Brandt, Byrådsmedlem (Ø), Haderslev kommune

Haderslev kommune har henvendt sig til Region Syddanmark med et forslag om samarbejde om et modelprojekt for fremtidens borgernære sundhedsopgaver. Det skal et tværgående udvalg med embedsmænd og politikere fra kommune og region stå for.

Det synes vi i Enhedslisten (EL) er en god ide, men det konkrete forslag med månedlige møder i et udvalg med op til 14 medlemmer – og særlig aflønning for at deltage – synes vi er en for bureaukratisk måde at gribe det an på.

Opbakning til etablering af rammerne for et samarbejde, om f.eks. sundhedshuse, hvor kommunale og regionale sundhedstilbud samarbejder om patienterne må ske lokalt. Vilkårene i de enkelte kommuner i regionen er forskellige og må afspejles i konkrete lokale aftaler. Herigennem kan vi være med til at sikre en forsat udvikling af et højt serviceniveau i Haderslev – og i hele regionen

EL vil udbrede og forbedre samarbejdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis, og der er da heldigvis flere partier, der vil. Alt for ofte modarbejdes indsatserne. Eksempelvis “belønnes” sygehusene for antal indlæggelser, mens kommunerne kan reducere deres betaling ved at undgå indlæggelse. Derudover hæmmes de fælles mål af de snævre økonomiske rammer, som skiftende regeringer har lagt for kommuner og regioner

I den forbindelse har det også betydning, at Haderslev Kommune er behandlet hårdhændet i den regionale planlægning. Sygehuset er lukket og akutbilen sparet væk.

Så vi forventer en positiv behandling på førstkommende regionsrådsmøde.