Carl Holsts misbrug skal stoppes

PRESSEMEDDELELSE:

Knap er regionsrådsvalget overstået, før regionsrådsformanden har genoptaget sit partipolitiske brug af regionens kommunikationsafdeling – som en PR-afdeling for sig selv og partiet Venstre.

Det vil Enhedslisten have sat en stopper for, når det nye regionsråd tiltræder ved årsskiftet.

Enhedslisten vil have en diskussion om regionens kommunikationspolitik. Og have vedtaget nogle andre retningslinjer for regionens 17-mands store kommunikationsafdeling, så den kommer til at afspejle regionsrådets bredde. Og ikke fortsat fungerer som en reklameafdeling for Carl Holst.

Før valget rettede Enhedslisten en skarp kritik af Carls Holsts misbrug af kommunikationsafdelingen. Og DR P/4 Syd påviste, at Carl Holst optrådte i næsten halvdelen af de 278 pressemeddelelser, som regionen udsendte fra januar til oktober. De øvrige 40 politikere blev sjældent eller aldrig citeret. End ikke udvalgsformænd.

De seneste par dage har vist, at Carl Holst intet vil lære af kritikken. Tirsdag og onsdag har regionen udsendt tre pressemeddelelser – i alle tre citeres Carl Holst. Den ene om det nye akutsygehus i Aabenraa – hvor et rimeligt spørgsmål må være, hvorfor det er Carl Holst, og ikke formanden for Sundhedsudvalget, der citeres. Den anden om psykiatriens resultater – hvor et rimeligt spørgsmål må være, hvorfor det er Carl Holst, og ikke formanden for psykiatriudvalget, der citeres. Og endelig den tredje om, at de Radikale tilslutter sig konstitueringsaftalen, hvor Carl Holst – igen, igen – citeres i en sag, som sådan set bare handler om, at et enkelt medlem mere tilslutter sig konstitueringsaftalen.

Enhedslisten vil have drøftet retningslinjerne for kommunikationsafdelingen så hurtigt som muligt i det nye regionsråd, så den på demokratisk vis bliver til gavn for alle rådets 41 politikere og deres kommunikation med den syddanske befolkning. Og ikke kun til gavn for Carl Holst.

For yderligere information: Kontakt Vibeke Syppli Enrum, nyvalgt regionsrådsmedlem for Enhedslisten, [email protected]