Er lægerne så private som de påstår?

Interessant – og godt, synes jeg – at Jørgen Lehmann Petersen fra Socialdemokraterne i Region Syddanmark nu bakker op om Enhedslistens forslag om, at regionen skal overtage Lægevagten, et forslag, som kunne læses i JydskeVestkysten allerede 15.7.

Og tankevækkende, at formanden for Praktiserende Lægers Organisation (PLO) i Syddanmark, Birgitte Ries Møller, ligesom den fhv. formand for PLO, Henrik Dibbern, i udtalelser til pressen bliver ved med at slå på, at de privatpraktiserende læger ikke vil være med til at sikre en ordentlig betjening af borgerne, hvis regionen overtager Lægevagten. De vil, forstår jeg, ikke ind under det, de kalder noget i retning af stive offentlige regler. De vil selv bestemme, for de er, siger de, private erhvervsdrivende. Det er mit indtryk, at praktiserende lægers daglige arbejde er bundet tæt til de “stive” regler, som der er i aftalen med det offentlige, og som er grundlaget for, at de med offentlige – skattebetalte – midler kan drive deres private praksis. En organisationsform, der er en del af den danske velfærdsmodel, så mere private er de sådan set ikke. De lader bare som om.

Måske skulle vi ikke stoppe det der vrøvl om privat. De tjener jo ikke en øre fra private. Dårligt lønnede er de heller ikke, lægerne. Hverken i deres såkaldte private praksis eller i Lægevagten. Flittige og dygtige er de fleste af dem, men det ændrer bare ikke ved det faktum, at deres indkomst kommer fra det offentlige.

Vibeke Syppli Enrum, regionsrådsmedlem for Enhedslisten, Ellerup Bygade 16, 5892 Gudbjerg.