Vælg sundhed frem for skattelettelser

Af Vibeke Syppli Enrum (regionsrådsmedlem og spidskandidat for Enhedslisten til Region Syddanmark) og Stine Brix (sundhedsordfører i Folketinget for Enhedslisten)

Travlhed og underbemanding på sygehusene kan føre til fatale fejl for patienterne. Alligevel vil regeringen bruge vores fælles penge til skattelettelser, som først og fremmest vil gavne dem, der har mest. Og samtidigt fastholder regeringen det rigide krav om at sygehusene endnu engang til næste år skal skrue produktionen i vejret, uden der følger penge med, som svarer til opgavepresset.

Vi tvivler kraftigt på, at det er den prioritering, som flertallet af befolkningen rent faktisk ønsker. Det er af langt større værdi, at læger og sygeplejersker har tid til at tage en rolig samtale og svare på patientens og pårørendes bekymringer.

Valget til regionsrådene handler i høj grad om sundhed. Vi vil gerne opfordre dig til at bruge din stemme på at sende et kraftigt signal til regeringen om, at sygehuse og sundhed fortjener større opmærksomhed. Vi bliver som samfund rigere af, at kvaliteten er i orden, når vi har brug for pleje og behandling, end vi bliver af at de mennesker, som i forvejen har rigeligt med penge, får endnu flere.