Enhedslisten deltager ikke i Regionsrådets faneindvielse

Mandag den 30. september indledes Region Syddanmarks regionsrådsmøde med en formel faneindvielse. Enhedslistens to repræsentanter har valgt ikke at deltage i arrangementet.

“Vi kan ikke hidse os op over, at der hænger et flag i et lokale, og vi har heller ikke noget imod det danske flag. Men der er her tale om en parlamentarisk forsamling, hvor man bør adskille religiøse symboler og politik”, udtaler Vibeke Syppli Enrum, regionsrådsmedlem for Enhedslisten.

”Et hvidt kors, et religiøst symbol fra de kristne korstogs tid, mener vi ikke hører hjemme her. Slet ikke når det desværre bindes op nogle politiske partiers årelange og fortsatte korstog mod et rummeligt samfund med plads til alle uanset religiøst tilhørsforhold eller mangel på samme”.

Det er dog mere den symbolske og højtidelige ceremoni, der får Enhedslisten til at takke nej til at deltage. I forbindelse med indvielsen af fanen skal der slås tre søm i fanen. Ét for dronningen, ét for Danmark og ét for Region Syddanmark.

”At lave en højtidelig ceremoni omkring det virker på os både latterligt og som spild af tid. Og når man samtidig ønsker at blande en udemokratisk institution som kongehuset ind i ceremonien, er det ikke noget, vi kan støtte op om”, uddyber hun.

”Vi kæmper stadig for en region med øget lighed i sundhed, med ordentlige arbejdsvilkår for vores ansatte og for en grønnere og mere klimavenlig politik. Dette kommer vi ikke ét eneste skridt nærmere med den slags symbolpolitisk tidsspilde. Ved ikke at deltage, har vi mulighed for at bruge tiden på det, som vi rent faktisk er valgt til!”

For yderligere oplysninger:
Vibeke Syppli Enrum, regionsrådsmedlem for Enhedslisten, Ellerup Bygade 16, 5892 Gudbjerg, tlf.20 46 06 03, [email protected]
Lars Mogensen, regionsrådsmedlem for Enhedslisten, Granly Allé 29, 6710 Esbjerg V, tlf. 28 24 75 01, [email protected]