Enhedslisten tager afstand fra mandattyveri

Bestyrelsen for Enhedslisten i Region Syddanmark har erfaret, at byrådsmedlem i Vejen, Maya Ryom Mønster, har meldt sig ud af Enhedslisten og har valgt et tage sit mandat med sig og blive løsgænger i byrådet. Maya Ryom har endvidere været suppleant til regionsrådet og har været folketingskandidat.

I Enhedslisten er det ifølge vores vedtægter sådan, at medlemmer af parlamentariske fora ved udmeldelse af partiet forpligter sig til at lade mandatet blive i partiet. Samtidig er det også sådan, at Enhedslisten heller ikke tager imod mandater fra andre partier.

Kandidater til byrådsvalg og andre parlamentariske fora skriver under på en erklæring om, at de forpligter sig til at afgive deres mandat til partiet i forbindelse med udmeldelse. En sådan erklæring har Maya Ryom også underskrevet forud for sidste byråds- og regionsrådsvalg.

Vi opfordrer derfor på det kraftigste Maya Ryom Mønster til at aflevere sit byrådsmandat til Enhedslisten i Vejen.

Det er endvidere sådan, at Maya Ryom Mønster skylder partiskat til Enhedslisten. Det er et væsentligt princip i Enhedslisten, at medlemmer betaler partiskat af de indtægter, de oppebærer i kraft af deres medlemskab af Enhedslisten. På trods utallige henvendelser til Maya Ryom Mønster er det ikke lykkedes at få en aftale eller en udmelding om den manglende overholdelse af aftalen om partiskat.

Afslutningsvis skal vi igen opfordre Maya Ryom Mønster til at aflevere byrådsmandatet til Enhedslisten i Vejen.

Bestyrelsen for Enhedslisten i Region Syddanmark
Ingelise Bech Hansen, kontaktperson