Nyt budget er knap så fantastisk

Læserbrev bragt i Jydske Vestkysten den 1. november 2019.

Der er vedtaget nyt budget i Region Syddanmark for 2020. Alle partier undtagen Enhedslisten er med i forliget. Medierne skriver begejstret om nye initiativer på sundhedsområdet, men er der så meget at glæde sig over?

Danske Regioner og de sundhedsfaglige organisationer var tidligere på året ude med, at der var behov for et årligt løft i sundhedsvæsenet på to procent, hvis man skulle kunne følge med demografien (der kommer flere ældre med flere sygdomme), nye behandlinger, ny teknologi og de stigende medicinpriser. Det var stort set alle partier enige om i folketingsvalgkampen.

Resultatet af budgetforhandlingerne i Region Syddanmark er et løft på ca. 1,1 procent. Det dækker nok lige demografien, mens andre uundgåelige udgifterne, for eksempel til dyrere medicin må dækkes af afdelingerne selv. Vi frygter, at personalet endnu en gang skal løbe endnu hurtigere – pengene skal jo findes derude.

De nødvendige økonomiske midler findes i samfundet, men de kommer ikke ud, hvor der er brug for dem.

I Enhedslisten mener vi, at personalet i forvejen løber alt for stærkt. Det går ud over både arbejdsmiljø, sygefravær og patientsikkerheden. Hvordan man med denne politik vil få flere til at gå fra deltid til fuldtid forstår vi ikke rigtig.

Dette var en væsentlig årsag til, at Enhedslisten ikke kunne være en del af budgetforliget i Region Syddanmark.

Lars Mogensen, medlem af regionsrådet for Enhedslisten, Granly Allé 29, Esbjerg V