Enhedslisten forlader budgetforhandlingerne i Region Syddanmark

Enhedslisten har valgt at forlade forhandlingerne om Region Syddanmarks budget for 2024, som foregår i disse dage.

Der var efter en elendig økonomiaftale ikke udsigt til, at der kunne gøres noget ved det pressede sundhedsvæsen og den lidende kollektive transport. De forringelser som patienter, personale og klimaet står overfor, er ikke noget Enhedslisten vil acceptere.

– “Det er jo svært at forhandle et budget på plads, når der ikke er noget at forhandle om”, siger Lars Mogensen, der deltog i forhandlingerne på vegne af Enhedslisten.

– “Det er pinligt og uforståeligt, at vi i regionerne sidder og diskuterer, hvor vi skal spare og hvad vi kan skære væk, mens vi hører regeringen prale med, at der er penge nok, og statskassen bugner. Dette paradoks er svært at forklare ude i sygehusafdelingerne, der lukker sengepladser og løber stærkere og stærkere. Når man med åbne øjne gør det offentlige sundhedsvæsen ringere, må det være fordi man har en dagsorden om at hjælpe de private aktører.”

Martin Schmidt Konradsen, der sidder i udvalget for Region Udvikling, er yderst bekymret for fremtidens kollektive transport i Region Syddanmark: “Når man tænker på de enorme klimaforandringer vi står midt i, er det tosset at forringe de kollektive løsninger. Det burde være en bunden opgave at finde grønne og klimavenlige transportløsninger, og her skal der investeres i den kollektive transport, så vi i regionen har et stærkt, klimavenligt og bæredygtigt alternativ til privatbilen..“

Den kollektive transport lider så meget nu, at rutelukninger og nedskæringer kan ske allerede i år og næste år. Enhedslisten mener derfor ikke, at man kan vente på at regeringens ekspertudvalg om kollektiv mobilitet kommer med deres anbefalinger ved udgangen af 2024.

Forhandlingerne i regionen fortsætter nu uden Enhedslisten.