Digitaliseringen rammer skævt

Læserbrev: Den aktuelle corona-situation viser tydeligt, hvordan den øgede digitalisering i samfundet rammer skævt.

De ældste og de mest sårbare står til at blive vaccineret først. Det giver rigtig god mening. Dertil har man så lavet et sindrigt it-system, hvor borgerne skal logge ind og bestille tid til de to stik. Det fungerer bare ikke godt nok. Mange borgere er slet ikke it-kyndige nok til selv at kunne bestille tid til vaccinen. Der er dog et telefonnummer, man kan ringe til, hvis man leder lidt efter det. Men ak, alt for få medarbejdere betjener denne service, og køen er uendelig lang, hvis man overhovedet kommer ind i køen.

Det virker på os underligt, at man ruller en digital selvbetjeningsløsning ud, som skal benyttes af en gruppe ældre borgere, hvor mange ikke har forudsætninger for at komme igennem med en tidsbestilling og at der samtidig ikke er den fornødne kapacitet til at hjælpe.

Vi håber alle, at vi kommer igennem corona på sikker vis, og at så mange som muligt bliver vaccineret så hurtigt som muligt. Og lad denne ekstraordinære situation være en øjenåbner for hvad, vi skal digitalisere og for hvem.

Lars Mogensen og Vibeke Syppli Enrum, regionsrådsmedlemmer for Enhedslisten (Ø).