Det skal regionen ikke støtte

1864 – 2014. Det er i år 150 år siden, slaget ved Dybbøl i en af de mange vanvittige krige, der har haft så frygtelige resultater.

Det markeres på forskellig vis. Og det er godt. For der er meget at lære: Aldrig mere krig, men fred, forståelse og samarbejde.

Det kan situationen i grænselandet i dag bruges som et godt eksempel på Det står naturligvis enhver frit for at markere 150-årsdagen, som de vil. Det gælder også erhvervsnetværk Junior Chamber International (JCI).

Til gengæld bryder jeg mig ikke om, at JCI markerer året med en kongres og en konference i Sønderborg, hvor man bruger krigens sprog som overskrift for en masse aktiviteter. Så som “Battle as a soldier”, “Battle up your speech” osv.

JCI må selvfølgelig gøre, hvad JCI synes er rigtigt at gøre. Til gengæld synes jeg, det er helt forkert, at Region Syddanmark vil støtte dette arrangement med 100.000 kroner. Et arrangement, som én dag, den 28. marts er for 300 JCI-medlemmer og 300 andre ledere. Mens det i to dage, 29. og 30. marts er helt lukket for offentligheden. Det er kun for 300 medlemmer af det lukkede netværk JCI.

Den slags skal regionen ikke støtte. Det må JCI-medlemmerne selv betale. De 100.000 kroner ville være bedre anvendt til arrangementer, som på en helt anden måde henvender sig til indbyggerne i Region Syddanmark og Slesvig-Holstein – folkelige arrangementer, som kan bruge det gode mellemfolkelige samarbejde over grænsen til at lære af 1864: Aldrig mere krig.

For det er disse folkelige bevægelser der sikre at hverdagen er tålelig i grænseregionen, både for mindretal og flertal. Det er den bedste sikring af freden.

Vibeke Syppli Enrum, regionsmedlem for Enhedslisten Ellerup Bygade 16, 5892 Gudbjerg