Strudsestrategi i Region Syddanmark?

I Fyens Stiftstidende 23. august antydes det, at regionsrådet ikke ønsker at få sandheden frem om den fejludbetaling, der er sket til BIOS i december 2015.

En fejl, der blev opdaget af journalister på Stiften – tak for det.

S stillede på regionsrådsmødet forleden et forslag om en uvildig undersøgelse. Dette støttede Enhedslisten ikke. Vi mener, at det havde været penge ud ad vinduet, når S siger, at de både tror på den afgivne redegørelse, men samtidig ønsker (endnu) en ekstern undersøgelse. For os at se prøver S med forslaget først og fremmest at løbe fra partiets eget store ansvar for at have satset alt for længe på, at det nok skulle gå med BIOS. S har selv hele tiden siddet centralt placeret i dette udliciteringseventyr.

EL mener, at man skal passe på borgernes penge, både gennem skærpet agtpågivenhed ved udbetaling af borgernes penge og ved, at vi ikke sætter unødige undersøgelser i gang. Undersøgelser, der har meget lidt sandsynlighed for at vise noget andet end det, der allerede er undersøgt og redegjort for – og hvis “bedste” formål ville være at sikre politikerne mod at have ansvar.

Stiften mener, at sagen ønskes lukket, så kritikken forstummer. Stiften burde være klogere. Ingen sager i Region Syddanmark forsvinder ved politiske beslutninger og godt det samme. Ligeledes finder Stiften ikke, at der er en logisk forklaring på hvorledes fejlen kunne ske.

Det er EL ikke enig i. Der er masse af gode forklaringer på, hvorfor det er gået galt i planlægningsafdelingen. Og en del af dette kan man placere et politisk ansvar for. Region Syddanmark er nemlig noget særligt. En region med en stærk administrativ og politisk topstyring. Og en region med et meget stærkt ønske om at være foregangsregion på udlicitering.

Efteråret 2015 var præget af opløsning af denne topstyring. De to sundhedsdirektører forvandt i november-december. “Samarbejdet” med BIOS var stort set ikke eksisterende og blev orkestreret af diverse eksterne jurister. En ny struktur og nye direktører kom på banen. Det er dem, der skal “rydde op” i de administrative forhold.

Det er disse direktører, der nu har gennemgået forløbet og foreslået en række ændringer, der bl.a. kan ses i vedtagelser på regionsmødet den 22. august.

At forestille sig at endnu en undersøgelse vil føre noget nyt med sig – udover endnu en stor regning, det har vi ikke fantasi til at forestille os.

Vibeke Syppli Enrum,
Medlem af Regionsrådet for Enhedslisten