Mandattyveri

Andreas Lund Andersen, der siden 29. september 2016 har repræsenteret Enhedslisten i regionsrådet i Region Syddanmark sammen med Vibeke Syppli Enrum, har meldt sig ud af Enhedslisten og ind i Alternativet.

Andreas Lund Andersen kom ind i regionsrådet i stedet for Mikkel Andersen, der blev ekskluderet af Enhedslisten i juni 2016. Og nu vil han så repræsentere Alternativet

“Vi beklager Andreas Lund Andersens beslutning om at melde sig ud”, udtaler Vibeke Syppli Enrum og fortsætter: “Men vi beklager endnu mere, at han tager sit mandat med sig til Alternativet. Det vil vi betegne som mandattyveri. Mere end 40.000 syddanskere stemte ved regionsrådsvalget på Enhedslisten. Det gav to mandater. Nu stjæler Andreas Lund Andersen så det ene mandat og giver det til Alternativet. Det er ikke anstændigt”.

I Enhedslisten har vi regler om, at et medlem i regionsråd, byråd eller Folketinget skal nedlægge sit mandat ved udmeldelse. Samtidig er det også sådan, at Enhedslisten ikke modtager mandater fra andre politiske partier. Vi har derfor på det kraftigste opfordret Andreas til at nedlægge sit mandat.

Vi undrer os dybt over, at et parti som Alternativet, der taler meget om ny politisk kultur, går ind for mandattyveri.

Kontakt: Vibeke Syppli Enrum, regionsrådsmedlem for EL, på 20460603. Eller: Ingelise Bech Hansen, bestyrelsesmedlem i EL i Region Syddanmark, på 61794919.